Нещасна, бо дурна?

у номері / культура, шоу-бізнес
3 654
0
Чернівецька прем’єра драми Ярослава Стельмаха за романом Гюстава Флобера "Мадам Боварі" зібрала і театралів, які не пропускають жодної нової вистави, і поважних літературо- та театрознавців, і студентську молодь. Можна припустити, що причиною аншлагу стали як інтерес до режисерської роботи Петра Колісника, так і сам матеріал. Написаний півтора століття тому роман досі залишається актуальним завдяки вічній темі пошуку щастя, а сама Емма Боварі – однією з найсуперечливіших героїнь світової літератури. При цьому варто пам’ятати, що сам по собі роман Флобера є надзвичайно "антидраматичним", тобто повільним, навмисно приземленим, без яскравих характерів, без поділу на "позитивних-негативних" і без вираженого авторського оцінювання будь-кого з героїв.
Мадам французька
Серед сірого й буденного побуту французької глибинки розгортаються дві не менш буденні адюльтерні історії. Надто довірливий, примітивний та нудний чоловік (такого не зрадить хіба що лінива), двоє подібних між собою і цілком прогнозованих коханців та не краща від свого оточення, вихована на дешевих любовних романах молода жінка, яка у пошуках щастя не здатна протиставити обридлому "сімейному затишку" нічого, крім подружньої зради. Знайшовши, на її думку, кохання, Емма так і не відчуває омріяного щастя. Фальшиву пристрасть вона намагається оздобити зовнішньою атрибутикою розкоші. Як наслідок – постійно зростаючі борги, кабальні векселі, кредитори та опис майна. Не крах ілюзій через неможливість знайти щастя в коханні, а неспроможність оплатити векселі і страх розголосу штовхають героїню до самогубства. Такий фінал не підносить її над ницим середовищем і виявляється радше прикрим, ніж трагічним.
Щоправда, попри славнозвісну безпристрасність у ставленні до своїх поголівно непривабливих персонажів, Флобер таки наділив Емму єдиною, на його думку, гідною уваги в сучасній людині рисою, а саме – незбагненною тугою, "гонитвою за вітром", за чимось кращим і нетутешнім: "Я впевнений, – писав Флобер задовго до винайдення психоаналізу, – що найшаленіші фізичні потяги несвідомо виражаються в пориваннях до ідеалу, так само, як найбрудніша розпуста породжується одним лише бажанням неможливого, шляхетною спрагою вищого щастя".
І власне в цьому полягає проблема Емми: її загальнолюдське "несвідоме", можливо, й справді прагне "вищого щастя", тим часом її обмежена й вульгарна свідомість, сформована безпросвітним середовищем і бездарною літературою, не може знайти нічого адекватного цьому прагненню, бо навіть не здогадується про його природу. "Вище щастя" – знову ж, на думку Флобера – не має нічого спільного з маленьким особистим щастячком, мрії про яке є не лише помилковими, ілюзорними, але й не гідними високого звання "homo sapiens". Емма Боварі, за задумом письменника, була приречена, бо шукала щастя зовсім не там, де його можна знайти.
То де ж його шукати? Флобер підказує: у суто духовній сфері, наприклад, у мистецтві, яке є вищою формою пізнання дійсності та єдиним порятунком від неї. А тому митець мусить зачинитися у "вежі зі слонової кістки" і подалі від марноти марнот присвятити себе цьому високому служінню. І тут ми наштовхуємося на іншу проблему. Самому Флоберові такий "рецепт щастя" підійшов (письменник прожив життя самітником і не нарікав на долю), але запитаємо себе відверто: чи підійшов би він Еммі? Ясно, що ні. Відповідно, не виправдовуючи свою героїню, письменник і не засуджував її. Та і як засуджувати того, хто нещасний, бо дурний, а дурний, бо нещасний?
Мадам чернівецька
Загалом прем’єру можна визнати успішною. Мені особисто у виставі найбільше сподобався режисер Петро Колісник. Маю на увазі не його вихід на сцену під час фінальних оплесків, а гарні мізансцени, динамічну як на такий текст дію та різні оригінальні режисерські знахідки. Добре "працювали" постійні навмисні незбігання між текстом і пластикою, цікавою була ідея з використанням кінських віжок у сцені зваблення Емми Родольфом, а кульмінаційна сцена смерті з переодяганням героїні у чорну весільну сукню і перетворенням декоративних вікон та дверей на складені одна в одну три труни справила на глядачів приголомшливе враження.
У листі до Луї Бонанфана Флобер писав: "Мораль, яка випливає з роману, зрозуміла, і якщо "мати не може дозволити читати його своїй доньці", то я думаю, що чоловікам не завадить рекомендувати його своїм дружинам". Тепер, враховуючи, як цнотливо режисер вибудував сцени кохання, наважуся сказати, що виставу за романом не завадить подивитися й донькам.
Сценографія та костюми особливо не вразили, але й не викликали якихось заперечень. Музичне оформлення дійству не заважало, а це ознака того, що музика емоційно доповнювала його. Єдине зауваження: серед музичної класики можна віднайти ще із сотню тем трагічного звучання, які сприймалися б менш нав’язливо, ніж геніальне, але, на жаль, заяложене "Адажіо" Альбіноні. Воно штучно підняло градус трагізму і привнесло до вистави зайвий мелодраматизм, чого аж ніяк не знайти у флоберівському романі.
Художній образ Емми Боварі, створений Крістіною Зборлюковою, є творчою перемогою актриси, якій довелося, майже не сходячи впродовж вистави зі сцени, взяти на себе ще й "непряму авторську мову", тобто і творити дію, і готувати до неї глядача, оскільки у Флобера композиційно дія завжди коротша, ніж підготовка до неї. Її роль уже набула психологізму, і віриться, що з часом додасться ще й легкість та блиск. А от серед чоловічих образів переконливим видався хіба що Леон у виконанні Антона Сисюка. Решті явно бракувало рельєфності. Особливо шкода, що такого характерного персонажа, як демагог, фразер і "пошляк" Оме, глядачі на сцені майже не помітили.
Підсумуємо. Попри окремі недоліки, вистава вийшла видовищною та емоційною, а її перегляд у жодному разі не був для мене втратою часу. Зрештою, кожен самостійно вирішує, що йому цікавіше: читати роман, дивитися його сценічну версію, робити одне й інше чи задовольнятися нескінченними телесеріалами. Не забуваймо однак, що в часи Флобера роль серіалів відігравали ті книжки, яких обчиталася Емма Боварі. Відомо, чим це для неї закінчилося.
Арта МЕЛОС
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватись або зайти на сайт під своїм ім'ям.

0 коментарів

Ваше ім’я: *
Ваш e-mail: *
Код: Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий
Введіть код:
Читають Коментують